SERVICE OCH UNDERHÅLL
Fakta
Syftet med service och underhåll
är främst att undvika driftstörningar och
att hålla fordonet i gott skick. En välskött
bil bidrar också till att skona miljön bland
annat tack vare minskad bränsleåtgång.
Vid service byts bland annat motorolja, växellåds
olja och bakaxel olja. Dessutom byts kylarvätska vart
annat år för att skydda korrosion. Utöver
detta finns cirka 7 liter hydraulolja i bakgavelliften.
De filter som byts är oljefilter, luftfilter, bränslefilter
och vattenfilter. Tusentals ton oljefilter kasseras årligen.
Miljöproblem
Använda oljor, glykol, filter och
övriga delar som byts är i allmänhet skadliga
för miljön och människan. Till exempel vet
vi att begagnad motorolja kan ge allvarliga hudsjukdomar.
Och bortkastade filter ligger på soptippar och läcker
ut olja som förstör mark och grundvatten. Vissa
förpackningar som innehållit vätskor och
andra kemiska ämnen räknas också som miljöfarligt
avfall. Detsamma gäller även för absorptionsmedel
som använts för att suga upp spin.
Vad kan vi göra?
För att undvika onödiga förpackningar
är det bra att köpa oljor och andra vätskor
i bulk. Följ de instruktioner som finns för hur
avfalls vätskor ska tas om hand. Filter pressas för
att få ut kvarvarande vätska och lämnas
därefter enligt anvisningar från Miljö-
och Hälsoskyddsnämnden. Både förbrukade
vätskor och filter ska tas om hand på ett miljöriktigt
sätt. Mindre mängder olja kan till exempel lämnas
tillbaka till försäljningsstället. Använder
du större mängder är det viktigt att välja
oljor som påverkar miljön så lite som möjligt.
Idag finns bra syntetiska/biobaserade alternativ som är
miljöanpassade. Läs mer om dessa i anvisningarna
för bilvårds- och underhållsprodukter!