DIESEL / BRÄNSLEFÖRBRUKNING
Fakta
I detta faktablad menar vi diesel när vi talar om bränsle.
Förbrukningen av andra bränslen för lastbilar
är nämligen försumbar jämfört med
åtgången av diesel. Detta ger, trots införande
av miljödiesel klass 1, stora utsläpp av miljöstörande
ämnen.
Miljöproblem
En dieselmotor släpper bland annat ut kolväten,
kväveoxider, svaveloxider och partiklar som påverkar
miljön och människans hälsa till det sämre.
Kväveoxider bidrar bland annat till försurning
och ökad förekomst av marknära ozon som stör
växternas fotosyntes och lungfunktionen hos människor.
Koldioxid har blivit allt aktuellare de senaste åren.
Gasen är inte giftig, men förstärker den
så kallade växthuseffekten. Och trafiken producerar
enorma mängder koldioxid. Genom reaktion med luftens
syre ger varje förbrukad liter diesel upphov till utsläpp
av cirka 2 kilo koldioxid!
Vad kan vi göra?
I början av 90-talet infördes miljö-diesel
klass 1. Detta bränsle är mycket bättre ur
miljösynpunkt jämfört med vanlig diesel.
Använder man dessutom filter eller katalysator blir
avgaserna ännu renare. Men på sikt räcker
det inte. Utsläppen av bland annat koldioxid måste
minska rejält. Här spelar biobränslen, exempelvis
etanol, stor roll. Innan de har slagit igenom på bred
front är snålkörning den kanske bästa
vägen att minska diesel förbrukningen. ”Många
bäckar små…” är ett gammalt
talesätt som passar utmärkt när det handlar
om bränsleförbrukning. Om alla tusentals lastbilar
trimmas, justeras och körs så varsamt att diesel
förbrukningen per bil minskar med 2 dl per mil motsvarar
detta många miljoner liter – varje år!
Både pengar och miljö skulle sparas. Att köra
med fulla bilar och att planera körningarna för
maximal fyllnadsgrad skonar miljön. Mobitex och de
nya satellit navigeringssystem (GPS) som nu introduceras
underlättar planeringen rejält.