DÄCK
Fakta
I Sverige säljs varje år cirka
500 000 lastbilsdäck. Ett däck innehåller
85 procent gummi, 12 procent stål och 3 procent textil.
Gummiblandningen består av en mängd olika tillsatsämnen
och kemikalier. Ofta högaromatisk, giftig olja. Ett
system för att ta hand om uttjänta däck har
byggts upp via svensk Däckåtervinning AB som
har 85 återvinningsstationer landet över. En
avgift på nya däck betalar systemet.
Miljöproblem
Däck påverkar miljön under
hela sin livscykel, det vill säga från utvinning
av råvarorna till dess att däcket tjänat
ut. I huvudsak är det tillsatsämnena som skapar
problem när däcken slits under användningen.
Varje år sprids 10 000 ton gummipartiklar från
däckens slitbanor. De högaromatiska oljorna, som
används för att göra däcken mjuka, hör
till de miljöfarligaste ämnena. Däcken ger
ifrån sig större utsläpp av dessa ämnen
än själva bilmotorn gör! Däck innehåller
också giftiga tungmetaller. Till exempel hamnar 140
ton zink i naturen årligen. Ett annat problem när
det gäller däck är de bränder som ofta
uppstår i soptippar där stora mängder däck
dumpats. Bränderna är svårsläckta och
ger upphov till stora utsläpp av sot och giftig PCB.
Vad kan vi göra?
Det finns många sätt
att minska däckens miljöpåverkan. Att regummera
däck är en bra metod att spara miljön. Fabrikanterna
utvecklar nu däck som är bättre ur miljösynpunkt
och kan återvinnas ordentligt. Ett bra däck är
tyst, har lågt rullmotstånd, kombinerar låg
vikt med lång livslängd och går lätt
att återvinna. Dessutom ska det ge ifrån sig
små mängder skadliga ämnen när det
rullar i trafiken. För dig som inköpare gäller
det att välja däck som har bra regummeringsförmåga
och att använda rätt däck för rätt
körsituation. Att mönsterskära däck
är också bra. Till sist är det viktigt att
däcken tas om hand på ett miljöriktigt vis
när de är slut.