ALTERNATIVA BRÄNSLEN
Fakta
Det finns mängder av miljöanpassade
alternativ till diesel och bensin. En del, till exempel
vätgas, ger upphov till mycket små utsläpp,
men kommer att ta lång tid innan vätgas kan fungera
kommersiellt som bränsle. Etanol, naturgas,rapsolja,
biogas och elektricitet är däremot alternativ
som redan används och testas. När vi väljer
alternativ är det tre användningsområden
som är grundläggande: lokaltransporter, kretstransporter
och fjärrtransporter. I lokalområdet vistas många
människor som ställer krav på bra miljö.
Här är el och olika typer av gas lämpliga
bränslen. För kretstransporter är etanol
ett bra drivmedel. När det gäller fjärrtransporter
är det svårt att ersätta dieselolja som
har högt energiinnehåll. Renare motorer och bättre
utnyttjande av lastutrymmen är två sätt
att minska fjärrtrafikens utsläpp.
Miljöproblem
Även alternativa bränslen ger
ifrån sig utsläpp av mer eller mindre skadliga
ämnen. Naturgas, som är ett mycket rent bränsle,
ger till exempel ganska stora koldioxidutsläpp eftersom
det handlar om ett fossilt bränsle. Ett eldrivet fordon
släpper förstås inte ut
någonting. Däremot blir det utsläpp under
produktionen av den el som fordonet använder. När
det gäller biobränslen som etanol, biogas och
rapsolja har dessa ett stort plus: de tullför inte
jordens atmosfär något nettotillskott av koldioxid.
Den koldioxid som en etanoldriven lastbil släpper ut
har ju redan sugits upp från luften när träden
eller buskarna växte. Därför är biobränslen
en bra hjälp i kampen mot växthuseffekten. Men
även alternativa bränslen kan orsaka utsläpp
av ämnen vars effekter på miljö och människa
vi inte vet mycket om.
Vad kan vi göra?
Ett pilotprojekt drivs i Växjö
där två miljöanpassade lastbilar går
på etanol.Faller försöket väl ut kan
etanol bli aktuellt för fler fordon. Naturgas, som
testas av GP-Last i Malmö och el som testas av bland
andra TGM i Göteborg, är två andra alternativ
bränslen som kan komma ifråga. Eldrift kan till
exempel vara ett bra alternativ i tätorter och för
paketdistribution. Något som också undersöks
praktiskt är möjligheterna att driva fordon med
en blandning av diesel och etanol. 85 procent diesel och
15 procent etanol ger betydligt bättre miljöegenskaper
än oblandad diesel. Gemensamt för alla alternativa
bränslen är att vi noga följer forskningen
och den tekniska utvecklingen på området. På
så vis finns vi ständigt med i framkanten när
det handlar om att minska transporternas miljöpåverkan.