Miljöpolicy

ALTERNATIVA BRÄNSLEN

Fakta

Det finns mängder av miljöanpassade alternativ till diesel och bensin. En del, till exempel vätgas, ger upphov till mycket små utsläpp, men kommer att ta lång tid innan vätgas kan fungera kommersiellt som bränsle. Etanol, naturgas,rapsolja, biogas och elektricitet är däremot alternativ som redan används och testas. När vi väljer alternativ är det tre användningsområden som är grundläggande: lokaltransporter, kretstransporter och fjärrtransporter. I lokalområdet vistas många människor som ställer krav på bra miljö. Här är el och olika typer av gas lämpliga bränslen. För kretstransporter är etanol ett bra drivmedel. När det gäller fjärrtransporter är det svårt att ersätta dieselolja som har högt energiinnehåll. Renare motorer och bättre utnyttjande av lastutrymmen är två sätt att minska fjärrtrafikens utsläpp.

Miljöproblem

Även alternativa bränslen ger ifrån sig utsläpp av mer eller mindre skadliga ämnen. Naturgas, som är ett mycket rent bränsle, ger till exempel ganska stora koldioxidutsläpp eftersom det handlar om ett fossilt bränsle. Ett eldrivet fordon släpper förstås inte ut
någonting. Däremot blir det utsläpp under produktionen av den el som fordonet använder. När det gäller biobränslen som etanol, biogas och rapsolja har dessa ett stort plus: de tullför inte jordens atmosfär något nettotillskott av koldioxid. Den koldioxid som en etanoldriven lastbil släpper ut har ju redan sugits upp från luften när träden eller buskarna växte. Därför är biobränslen en bra hjälp i kampen mot växthuseffekten. Men
även alternativa bränslen kan orsaka utsläpp av ämnen vars effekter på miljö och människa vi inte vet mycket om.

Vad kan vi göra?

Ett pilotprojekt drivs i Växjö där två miljöanpassade lastbilar går på etanol.Faller försöket väl ut kan etanol bli aktuellt för fler fordon. Naturgas, som testas av GP-Last i Malmö och el som testas av bland andra TGM i Göteborg, är två andra alternativ bränslen som kan komma ifråga. Eldrift kan till exempel vara ett bra alternativ i tätorter och för paketdistribution. Något som också undersöks praktiskt är möjligheterna att driva fordon med en blandning av diesel och etanol. 85 procent diesel och 15 procent etanol ger betydligt bättre miljöegenskaper än oblandad diesel. Gemensamt för alla alternativa bränslen är att vi noga följer forskningen och den tekniska utvecklingen på området. På så vis finns vi ständigt med i framkanten när det handlar om att minska transporternas miljöpåverkan.

Tänk på detta:

• Välj bränsle efter fordonets användningsområde
• Följ med i forskning och teknisk utveckling
• Ställ krav på din fordonsleverantör

E-post: crilles@swipnet.se, Kontor/Fax: 021-60702, Bud: 070-5111735, Taxi: 021-180 020